Een persoonlijk kerstcadeau geven vanuit luie stoel met de Giftomatic app

Giftomatic lanceert een app waarmee iedereen op een heel nieuwe manier een digitale cadeaukaart kan geven. De nadruk van de app ligt op personalisatie, met video effecten en voorgeselecteerde cadeaus. Geven kan via QR-code of Whatsapp. In de eerste twee weken werd de app 1.000 keer gedownload en zijn er 250 cadeaus gegeven. Aangesloten partners zijn onder andere Wehkamp, Bol.com, Hema en de VVV online cadeaucode. De ontvanger kan in totaal bij ruim 100 webshops terecht.

giftomatic maken

In de app zit een eenvoudig te gebruiken feature om een video mee te maken. Via een face-swap wordt de ontvanger in een video geplaatst. Hij ziet zichzelf terug in grappige clipjes waarin hij een hip dansje doet, in de maling wordt genomen en bijvoorbeeld een taart in zijn gezicht krijgt.

Thema’s voor alle cadeaugelegenheden

De gever kan vijf cadeausuggesties klaarzetten om de ontvanger te inspireren wat hij kan kopen met het cadeautegoed. Daarmee laat de gever zien dat hij heeft nagedacht over persoonlijke interesses van de ontvanger. De app bevat thema’s voor alle cadeaugelegenheden zoals Kerstmis, verjaardagen en zakelijke bedankjes. Hierin kan een bijpassend video-template worden gekozen en de vijf cadeaus worden geselecteerd. Giftomatic heeft voor elk thema een cadeauzoeker en voorselectie van populaire cadeaus samengesteld.

Ervaring in de Verenigde Staten

De oprichters hebben eerder een startup succesvol naar Amerika gebracht (Symbaloo.com, 11 miljoen gebruikers) en zullen Giftomatic komend jaar in de VS introduceren. De technologie is hierop voorbereid en Giftomatic werkt nauw samen met een wereldwijde speler die de uitrol zal versnellen. “Juist omdat in Amerika de afstanden zo groot zijn, is men gewend om cadeaus te verzenden. De markt is 60 keer zo groot en er is geen vergelijkbaar initiatief waarmee het zo leuk en makkelijk is om vrienden en familie te verblijden”, zegt Sander Vessies van Giftomatic.

Break even

Giftomatic is eind 2019 opgericht, is inmiddels break-even en bedient maandelijks ruim 100.000 gebruikers met de eigen ontwikkelde cadeauzoeker. Deze cadeauzoeker is op white label basis in gebruik bij VVV cadeaukaart, YourGift, Webshopgiftcard en FashionCheque.

Verlopen cadeaukaarten

Begin dit jaar schudde het bedrijf de cadeaukaart-markt op door een compensatie te bieden voor verlopen cadeaukaarten. In een half jaar tijd vonden 5.000 consumenten de weg naar de marketingstunt. Het tegoed dat is gegeven met de Giftomatic app is 3 jaar geldig. Daarna wordt de helft aan Unicef gedoneerd en de andere helft krijgen nieuwe gebruikers als uitprobeer tegoed. “Het liefst hadden we ons tegoed oneindig geldig gemaakt, maar actief inspireren werkt veel beter dan een langere geldigheidstermijn. Inspireren begint bij de gever want die kent de interesses het best. Vanuit Giftomatic sturen we daarna inspiratiemails en push notificaties voor de verloopdatum”, aldus Vessies.

Enorme markt

In Nederland wordt de cadeaukaarten markt geschat op 1,5 miljard euro met een jaarlijkse groei van ruim 6%. In Groot-Brittanië is dit 7 miljard pond en de Verenigde Staten maar liefst 92 miljard dollar. De digitale cadeaukaart groeide de afgelopen jaren gestaag in marktaandeel, sinds de pandemie zien uitgevers toenames van dubbele cijfers. “Vooral in deze tijd wil je geven op afstand leuk en persoonlijk maken. En dat hebben Sander, Erik en Coen erg goed begrepen”, schrijft Smits-van Waesberghe, head of marketing van VVV cadeaukaarten, op zijn LinkedIn.

App downloaden

De Giftomatic app is te downloaden via onderstaande links voor iOs en Android.

Sander

Reageer hierop

Over Giftomatic

Download de Giftomatic app, waarmee je cadeaukaarten kunt geven met een gave Face-Swap video!

Giftomatic heeft naast de app ook een oplossing voor verlopen cadeaukaarten.

Volg zakelijke updates van Giftomatic op LinkedIn

Recent verschenen

Voor de fans

Sorry, this link doesn't work in this demo.